donderdag 26 februari 2015

TERUGBLIK

In februari 2015 hebben we een heerlijk weekje Orlando beleefd. We wilden perse naar de zon en als een weekje Orlando dan net zo goedkoop wordt als een weekje Canarische Eilanden, is de keus snel gemaakt. Vliegtickets geboekt bij US Airways,
met een overstap op Philadelphia en een villa via Homeaway. De villa was voorzien van 3 slaapkamers, 2 badkamers en een heerlijk zwembad en gelegen in Davenport, op ongeveer 20 minuten van de meeste attracties en is uitstekend bevallen. Dat geldt eigenlijk voor de hele vakantie, behalve voor de terugreis. Die is redelijk dramatisch verlopen. Bij Dollar hadden we een Midsize SUV gereserveerd, maar we konden uiteindelijk kiezen uit de rij van Standard SUV's, dus we hadden een lekker grote en nieuwe Dodge Journey tot onze beschikking. We
hebben de eerste paar dagen vooral genoten van het lekkere weer en het zwembad. Daarna werd het iets koeler en zijn we allemaal leuke dingen gaan doen, zoals 's morgens koffie drinken in Celebration, Downtown Disney, Mini golf bij Congo River en kanoën bij Wekiwa Springs. Vooral het kanoën was erg gaaf. We waren de enigen op de rivier dus het was heerlijk stil en rustig. De begroeiing is echt prachtig en naast heel veel schildpadden hebben we veel verschillende vogels (gieren, ospreys, limpkins, etc) gezien, spelende otters en 2 alligators. Supergaaf! We zijn ook
nog een dagje naar Universal Studios geweest; wat een leuk park is dat en wat is Diagon Alley (Harry Potter) schitterend nagemaakt. Aan alle details is gedacht! Als klap op de vuurpijl zijn we de laatste avond naar een NBA wedstrijd van de Orlando Magic geweest. Wat een belevenis is dat! Vooral alle entertainment tijdens time-outs en pauzes is erg leuk. De laatste dag hadden we weer warm weer en konden we nog een half dagje aan het zwembad liggen. Tussendoor zijn we ook nog naar Vineland Premium Outlets geweest, waar we echt onze slag geslagen hebben. We wilden heel graag een keer bij Manny's Chophouse eten, maar daar was twee keer zo'n lange
wachtrij, dat dit uiteindelijk niet door is gegaan. Uiteraard hebben we wel heerlijk gegeten bij andere restaurants waaronder Chili's en Bubba Gump Shrimp Factory. Door slecht weer in Philadelphia misten we op de terugweg onze aansluiting, waardoor we na een hele lange reis en met een dag vertraging in Nederland aankwamen. Hoewel dit erg vervelend was, overheerst nu duidelijk weer het gevoel van een heerlijke week weg! Voor herhaling vatbaar, maar nooit meer met een overstap!

maandag 23 februari 2015

DAG 10 - TERUGREIS DEEL 3

Goed, we zitten dus op Philadelphia te wachten op de vlucht naar Amsterdam. Al met al ongeveer 8 uur wachten. We hebben een heerlijk plekje gevonden; 4 leren kuipstoeltjes met een tafeltje en (niet onbelangrijk) een stopcontact. We hebben ons Nederlandse stekkerblok met converter meegenomen, dus we kunnen allen apparaten tegelijk opladen. De wifi is prima, dus zo komen we de dag wel door. Bovendien zitten we naast een Starbucks en een foodcourt. Het boarden begint mooi op tijd en we taxien de startbaan op. Maar dan, een technische storing! We gaan weer terug
naar de gate en moeten het vliegtuig uit. De tweede keer in een etmaal! Het valt niet mee om de moed er in te houden. Als we uitgestapt zijn staat er gelukkig een nieuw vliegtuig klaar. Tenminste, de catering moet nog geregeld worden, dat gaat een half uurtje duren. Het wordt uiteindelijk zo'n twee uur wachten, maar dan is het grote moment aangebroken. We boarden, taxien en stijgen op! We zijn zo moe dat we allemaal ongeveer de gehele vlucht slapen. Het vliegtuig landt met 2 uur vertraging op Schiphol en wij dus uiteindelijk met een dag en twee uur. We zijn eindelijk thuis!

zondag 22 februari 2015

DAG 9 - TERUGREIS DEEL 2

Inmiddels zitten we op Philadelphia airport. Wat vooraf ging; toen we aankwamen op MCO Orlando Airport, gaven de borden aan dat we een half uur vertraging zouden hebben. Dat moest precies goed gaan, want we hadden zo'n anderhalf uur overstaptijd in Philadelphia. Het werd echter al snel duidelijk dat dat niet zou gaan lukken. Door het slechte weer in Philly was er maar een van de 5 terminals geopend. De vertrektijd van onze vlucht is een keer of 4 naar achteren geschoven, maar het bericht was steeds dat we nog wel zouden gaan. Er was nog een vlucht van US Airways die naar Philly vertrok en die konden op een gegeven moment aan boord. Dat geeft moed! Tot het moment dat blijkt dat die zo'n twee uur op de startbaan gestaan hebben en geen tijdslot krijgen van Philly. Na twee uur komen die dus weer het vliegtuig uit! Daarna wordt het snel duidelijk dat er helemaal geen vlucht meer gaat deze avond. Het is dan al elf uur en we willen niet op het vliegveld overnachten. Koffers weer van de band gehaald en toch nog een hotel gevonden voor de nacht! Midden in de nacht wordt Richard wakker en toch maar de helpdesk van US Airways gebeld voor opties. En het lukte om ons op de 6:30 vlucht te krijgen! Snel opstaan dus, en met de taxi naar de luchthaven. Al met al een kort nachtje dus... Het inchecken en boarden verloopt prima en om 6:10 stappen we in het vliegtuig. Deze taxiet weg van de gate en.... stopt. Na een half uurtje stilstaan komt een mededeling; technische storing. We moeten terug naar de gate om technicians binnen te laten. Na nog een uur in het vliegtuig komt het verlossende woord; we moeten er weer uit. Iedereen het vliegtuig uit, grote chaos bij de gate. na een uur heeft US een ander toestel geregeld. Deze is wel 33 plaatsen kleiner. Mensen met een aansluitende vlucht krijgen voorrang, dus wij kunnen in ieder geval mee. Wel balen voor de 33 achterblijvers. Zitten ook vast mensen bij die gisteren hetzelfde meegemaakt hebben als wij. De vlucht vertrekt (eindelijk!) en nu zitten we in Philly te wachten op onze vlucht naar Amsterdam, die vertrekt om ca. 20.00 uur.

zaterdag 21 februari 2015

DAG 8 - TERUGREIS DEEL 1

Tsja, daar zitten we dan op Orlando airport. Door het slechte weer in Philadelphia is onze vlucht vertraagd en halen we de aansluiting naar Amsterdam niet. We zijn overgeboekt naar de vlucht van zondagavond i.p.v. zaterdagavond en komen dus een dag later thuis. Als ik dit schrijf zijn we nog steeds in afwachting of we uberhaupt
vanavond nog naar Philly kunnen. Anders hebben we een ander probleem, want 1. Alle hotels in Orlando zijn volgeboekt ivm Daytona500 en 2. Alle vluchten op zondag en maandag naar Philly zijn al volgeboekt. Het is dus nog volledig onduidelijk hoe de reis gaat verlopen, maar ik hoop dat we nog naar Philly kunnen vanavond, want ik heb met veel pijn en moeite een hotel gevonden daar...

vrijdag 20 februari 2015

DAG 7 – KANOEN EN MAGIC!

Vandaag alweer de laatste volle dag in Florida. Maar wel een hele leuke. Het is vandaag weer fris, maar strak blauw. Na rustig opstaan en een goed ontbijt, rijden we via de Starbucks naar Wekiwa Spring State Park, ongeveer 50 minuten rijden.
Onderweg nog even tanken voor omgerekend ca. €0,50 per liter(!). Als we rond 11.00 uur aankomen is het er superrustig. Een bijkomend voordeel van de frisse temperatuur is dat er blijkbaar weinig mensen zin hebben om te gaan kanoën. We zijn echt de enigen. We huren twee tweepersoons kano’s en varen de rivier op. Deze leidt door dichtbebost gebied en al snel spotten we de eerste wildlife; een reiger. En daarna nog veel meer, zoals witte reigers, heel veel schildpadden, zwarte gieren, osprey’s (soort roofvogel), otters en als hoogtepunt twee keer een alligator! Heel cool
om die van dichtbij in het wild te zien en er tussen te kanoen! Susan vindt het wel een beetje eng, vooral als de eerste die we zien, onder water duikt als we een foto willen nemen. Het is er echt prachtig en in de zon ook prima uit te houden. We verbranden zelfs een beetje. De rivier zelf is heel rustig en het kanoën gaat dan ook heel gemakkelijk. Na ongeveer een uur keren we om en nemen we dezelfde weg terug. Pas als we weer terug zijn bij het beginpunt, komen we nog wat andere kanoërs tegen, verder hadden we de rivier voor onszelf. Heerlijk, wat een rust! Na ongeveer
2,5 uur zijn we weer terug waar we begonnen zijn en leveren we de kano’s weer in. Dan lopen we nog een korte trail over een boardwalk en spotten vooral (brutale!) eekhoorntjes. Ook bijzonder om te zien is de oorsprong van de bron zelf, een diep gat midden in een meertje waar miljoenen liters (warm) water per dag opborrelt. Je kunt ook zwemmen in het meertje, maar dat laten wij achterwege. We rijden weer naar huis en relaxen een paar uurtjes. Dan is het tijd om naar downtown Orlando te gaan voor de basketball wedstrijd; Orlando Magic tegen de New Orleans Pelicans. We rijden op tijd weg, wat maar goed is ook want het verkeer is
behoorlijk stroperig. Om een uur of 6 kunnen we de auto parkeren op loopafstand van de Amway Arena en lopen we de door de security. Eerste stop is twee fastfood restaurantjes voor ons avondeten. We zoeken onze plaatsen op en ondanks dat we vrij hoog zitten, is het prima te zien allemaal. Het stadion is indrukwekkend van binnen; groot maar op een of andere manier toch ook best knus. Voordat de wedstrijd begint wordt het volkslied gezongen en wordt er nog een lokale held in militair uniform geëerd en dan barst het spektakel los! Het spel gaat snel op en neer en de teams zijn behoorlijk aan elkaar gewaagd. Tijdens de time-outs en tussen de quarters in is er
volop entertainment, zoals een kiss-cam, t-shirts het publiek inschieten, een acrobatenshow en natuurlijk optredens van de cheerleaders. Hoogtepunt is toch wel het optreden van een senioren cheerleaders gezelschap. Allemaal 60 plussers die ook een sexy dansje ingestudeerd hebben! Na ongeveer 2 uur is het afgelopen en de Magic hebben gewonnen met 95-84, Go Magic! De terugweg verloopt een stuk soepeler en om een uur of 10 zijn we weer terug in de villa. Het was echt een geweldige laatste dag in Orlando!

donderdag 19 februari 2015

DAG 6 - KOUD!! VERJAARDAG EN MINIGOLF

Vandaag wordt een koude dag. Het nieuws is vol over een alltime low!! Hebben wij weer! Uiteindelijk wordt het slechts zo’n 11 graden. Maar wel met een blauwe lucht. Dus we kunnen wel wat gaan doen. Maar we beginnen de dag met kadootjes, want Richard is vandaag jarig. En daarna gaan we lekker ontbijten met bacon and eggs. Na
het ontbijt gaan we even naar de Publix, want er moet taart gegeten worden. En de Publix is dan de beste supermarkt om te zijn. Ze hebben heel veel hele mooie taarten en uiteindelijk kiezen we voor de Key Lime Pie, die kennen we nog van vorig jaar. Als we de Publix uitkomen zien we in het rijtje een Nailsalon en Susan wil heel graag haar nagels een keer laten doen. Dus ze neemt plaats en een half uurtje later heeft ze prachtige (kunst)nagels, die een week of 2 tot 3 blijven zitten. Ze is er helemaal blij
mee! Dan rijden we terug en eten we lekker het taartje op. De rest van de ochtend hangen we wat binnen en lezen wat. Na de lunch (lekker brood van de Publix) besluiten we om te gaan minigolfen, bij Congo River Golf. Een prachtig aangelegde golfbaan met hoogteverschillen, watervallen, bruggetjes en tunneltjes. We doen de beide banen en in het zonnetje is het ondanks de lage temperatuur nog lekker ook. Al met al zijn we zo’n uurtje of 3 aan het minigolfen. Richard wint de eerste en Richard en Iris samen de tweede ronde. Er is ook nog een vijver met alligators, maar dat is eigenlijk een beetje sneu. Nou ja, in ieder geval hebben we
nog gators gezien deze vakantie. Het is inmiddels een uur of 5 en we hebben al best wel trek gekregen. Na het debacle van maandag willen we toch nog een keer Manny’s proberen. We hebben hier al veel goeds over gehoord en willen dat toch een keer meemaken. De lange wachtrij van maandag zal wel met President’s Day te maken gehad hebben, hopen we… Nou niet dus. Het is vandaag nog drukker. We informeren naar de wachttijd en die is inmiddels opgelopen tot 2 uur! Het is echt een gekkenhuis daar. Buiten staan drommen mensen te wachten (in de kou) en binnen is het helemaal een kippenhok. Hier gaan we dus niet op wachten. Als we richting de villa terugrijden, komen we langs Sonny’s. Ook een barbecue restaurant. Daar maar
even proberen dan. Hier kunnen we binnen 5 minuten aan tafel, dus dat gaat een stuk beter. We eten er een heerlijk all american dinner met baby back ribs, pulled pork and chicken, coleslaw en andere lekkere dingen. Misschien wel net zo lekker als Manny’s en het scheelt uiteindelijk maar twee letters. Thuis doen we nog een spelletje en gaan we er weer lekker vroeg in. Morgen de laatste volle dag met als programma kanoen bij Wekiwa Springs SP en naar de wedstrijd van de Orlando Magic! Gelukkig wordt het morgen al weer wat warmer, maar eerst vannacht nog de koudste nacht ooit.

woensdag 18 februari 2015

DAG 5 – UNIVERSAL STUDIOS

Vandaag besluiten we naar Universal Studios te gaan. Vorig jaar zijn we al in Islands of Adventure geweest en nu Diagon Alley klaar is, willen we graag ook nog een keer naar Universal Studios. We proberen op tijd er naar toe te gaan, maar rijden toch pas
om een uur of 10 de parkeergarage in. Voordat we in het park zijn, met alle security checks en kaarten kopen, is het al bijna 11 uur. Het is vandaag wat fris, maar wel heel mooi blauw. Goed voor de foto’s! Het is behoorlijk druk en we besluiten eerst naar Diagon Alley te gaan. Maar onderweg komen we al langs een paar andere attracties waar we in gaan zoals E.T., Man in Black en The Simpsons. Vooral de laatste is erg leuk. We eten een hotdog en gaan dan naar Diagon Alley, een Harry Potter straatje in London helemaal nagebouwd. Het is er echt prachtig, aan alle
details is gedacht. Er zijn allerlei merkwaardige winkeltjes, waar je toverstafjes of bezemstelen kunt kopen. Allemaal in stijl ingericht. Je waant je echt in het London van Harry Potter. De hoofdattractie is Gringott’s, de bank uit Harry Potter. We staan een uurtje in de rij voordat we echt in de ‘ride’ kunnen, maar dat geeft niet, want gedurende het wachten is er van alles te zien. De rij gaat door de bank naar de kluizen en nog veel meer. De rit zelf is spectaculair, een combinatie van achtbaan, 4D film en decors. Supergaaf allemaal! Iris en Susan drinken nog een glas ‘butterbeer’ en dan gaan we weer verder het park in. Iris en Richard gaan nog in Hollywood Rip Ride Rockit, een heftige achtbaan die een paar keer over de kop gaat. We wilden nog graag in Minion Mayhem, maar daar is de hele dag een wachttijd van anderhalf uur en
daar hebben we geen trek in. We sluiten af met een 4D film van Shrek. Al met al een heerlijke dag in een heerlijk pretpark. Als we het park uit zijn, gaan we eten bij Bubba Gump Shrimp Company, een Forrest Gump thema restaurant waar we al eerder geweest zijn in New York en Miami. Heerijk vis en natuurlijk shrimp eten in een leuke omgeving. Dan is het al zo’n acht uur en is de dag mooi geweest. We nemen nog een Starbucks mee voor onderweg en als we thuis komen gaan we snel slapen. Een superdag!